loading...
استان بوشهر
جاسم بازدید : 18 یکشنبه 04 خرداد 1393 نظرات (0)

معرفي استان بوشهر :

استان بوشهر يكي از جنوبي ترين استانهاي كشور است كه در  جنوب غربي ايران و در فاصله 27 درجه و 18 دقيقه تا 30 درجه و 14 دقيقه عرض جغرافيايي و 50 درجه و 8 دقيقه تا 52 درجه و 57 دقيقه طول جغرافيايي واقع گرديده است. اين استان از شمال به استانهاي خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد، از جنوب به خليج فارس و استان هرمزگان، از مشرق به استان فارس و از غرب به خليج فارس محدود بوده و با 625 كيلومتر مرز آبي، طولاني ترين همسايگي را با آبهاي نيلگون خليج فارس دارد  .
     استان بوشهر با 5/23167 كيلومتر مربع وسعت حدود 4/1 درصد از مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده و از اين لحاظ هفدهمين استان كشور محسوب مي گردد . در سال 1385 استان بوشهر داراي 9 شهرستان شامل بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتي، كنگان، دير، گناوه ، ديلم و جم ونيز 22 بخش، 43 دهستان و 29 شهر بوده است. تعداد آباديهاي استان نيز 878  مورد بوده است . جمعيت استان 886267 نفردر سال 1385  بوده است كه 16/65 درصد آن شهرنشين و 23/34 درصد آن روستايي و 61/0 درصد آن غير ساكن مي باشند . نرخ رشد جمعيت در استان بين سالهاي 1385- 1375 برابر 77/1 مي باشد . 43/86 درصد از جمعيت استان باسواد هستند و نرخ اشتغال 94/90 مي باشد  .

               \"\"
  

   بيش از 99 درصد ساكنين استان را مسلمانان تشكيل مي‌دهند كه اكثريت آنها نيز شيعه مي‌باشند.  مسلمانان اهل تسنن در شهرستانهاي بوشهر ، كنگان ، دير سكونت دارند . حدود 15/0 درصد از ساكنين استان بوشهر را اقليت‌هاي ديني خصوصاً زرتشتي تشكيل مي‌دهندو شمار معدودي كليمي و مسيحي نيز دراستان زندگي مي‌كنند . 
    زبان و گويش اكثر مردم استان بوشهر فارسي است . زبان عربي بعد از زبان فارسي رايج‌ترين زبان ساكنين شهرها و روستاهاي ساحلي در شهرستانهاي كنگان ، دير ، گناوه و جزيره شيف در شهرستان بوشهر مي باشد . زبان تركي نيز زبان رايج عشاير استان است و بيشتر در مناطق دشتستان و دشتي رواج دارد .
قديمي‌ترين نشانه‌هاي بدست آمده از سكونت انسان در سرزمين بوشهر، به عهد عيلامي و تمدن بين‌النهرين برمي‌گردد. در زمان مادها در آغاز سده هشتم قبل از ميلاد سرزمين بوشهر جزء يكي از ايالتهاي جنوب غربي آن دولت بوده و در زمان حكومت هوخشتره جزو ساتراپ‌نشين چهاردهم دولت ماد بوده است. از دوره هخامنشيان آثار با ارزشي در اطراف شهر برازجان كشف شده است . در دوره ساسانيان و در زمان اردشير بابكان شهر و رام اردشيري در دو فرسنگي شهر بوشهر بنا نهاده شد كه اكنون خرابه‌هاي آن به نام ريشهر معروف است . شهر بوشهر در گذشته به اسامي ليان، ريشهر ، راشهر ، انطاكيه ، بندر نادري يا ابوشهر ناميده مي شده است . 
از اواخر قاجاريه تا سال 1316 كشور ايران به 27 بخش تقسيم شده بود كه بوشهر ، بنادر و جزاير خليج فارس يكي از اين بخشها محسوب ميگرديد . از اين سال در تقسيمات جديد كشوري ، بوشهر و توابع آن يكي از شهرستانهاي استان هفتم محسوب شده و جزء قلمرو استانداري فارس گرديد. در سال 1339 تغييراتي در تقسيمات سياسي كشور داده شد و بوشهر و توابع آن به نام فرمانداري كل بنادر و جزاير خليج فارس به مركزيت بوشهر از استان فارس جدا گرديد . در اوايل دهه 1340 اين فرمانداري كل و فرمانداري كل بنادر و جزاير درياي عمان تحت عنوان فرمانداري كل بنادر و جزاير خليج فارس و درياي عمان ادغام گرديد . در آذر ماه سال 1346 اين فرمانداري كل به استان ساحلي تغيير نام يافت و بوشهر و توابع آن زير نظر استانداري ساحلي به مركزيت بندر عباس قرار گرفت . در آذر ماه سال 1349 شهرستانهاي بوشهر و دشتستان تحت عنوان فرمانداري كل بوشهر از استان ساحلي منتزع گرديد و نهايتاً در تاريخ 9/7/52 استان بوشهر با دو شهرستان بوشهر و دشتستان تشكيل و پس از سالها بوشهر قلمرو ويژه خود را بدست آورد . 
قرار گرفتن 5/67 درصد ذخائر گازی کشور در استان بوشهر و نیز وجود سایر منابع نفتی و ذخائر معدنی غنی باعث سرمایه گذاری های کلان دولت و نیز حضور شرکتهای خارجی شده است . بجز وجود منابع عظیم آبزیان  که باعث صید حدود 50 هزار تن انواع ماهی و میگو در سال گردیده ، مجاورت با این نگین فیروزه ای به تجارت خارجی توسعه بخشید ه است . نخلستان های زیبا و جاوید این منطقه نه تنها محیط زیست را جلوه داده بلکه  باعث برداشت سالانه انواع محصولات از این درخت همیشه سبز می باشد . بوشهر دارای اکوسیستم های متنوع و ارزشمندی است مانند آب سنگهای مرجانی ، جنگل های حرا ، جزایر زیبا و .... و نیز علاوه بر آن انواع گونه های مختلف بسیار کمیاب و با ارزش گیاهی و جانواری نظیر پستانداران ، پرندگان ، خزندگان خشکزی و آبزی و صدها گونه ماهی در سطح استان و آبهای ساحلی آن شناسایی شده اند که بمنظور حمایت از آنها چهار منطقه حفاظت شده در استان تعریف شده اند که عبارتند از : حله ، نای بند ، خارک و خارکو .

 

خانوار و جمعیت استان بوشهر به تفکیک جنس در سال ١٣٨۵

شرح

خانوار

جمعیت ( نفر )

کل

مرد

زن

استان بوشهر

١٩٠١۴٣

٨٨۶٢۶٧

۴۶٨٠۶٨

۴١٨١٩٩

بوشهر

۵٣٢٨۵

٢٢۵٢٩٧

١٢٠١۴٠

١٠۵١۵٧

تنگستان

١۴۶٧٣

۶٣٧٣۵

٣٢٠٨١

٣١۶۵۴

دشتستان

۴٨٣٢٧

٢٢۶٩٠۵

١١٣۶١٨

١١٣٢٨٧

دشتی

١۶٠٠٢

٧۴٨٩٨

٣٧۴٩٠

٣٧۴٠٨

دیر

١٠٠۵۶

۴٨۶٣۶

٢۴۶٠٧

٢۴٠٢٩

کنگان

١۵٢۵١

٩۵٣۴٩

۶٢٧۶٨

٣٢۵٨١

گناوه

١٧٧٣١

٨٣۴١٨

۴١٩۴١

۴١۴٧٧

دیلم

۶٣٩٧

٢٩۴۵١

١۵١٧١

١۴٢٨٠

جم

٨۴٢١

٣٨۵٧٨

٢٠٢۵٢

١٨٣٢۶

 

 

جمعیت شهرهای استان بوشهر در سال ١٣٨۵

شهرستان

شهر

جمعیت

بوشهر

خارک

٨٨٠٢

بوشهر

١۶٩٩۶۶

چغادک

١۶۴٩۵

تنگستان

اهرم

١٢٣٣٩

دلوار

٣٢۵۶

دشتستان

سعد آباد

٧٣٧۴

برازجان

٩٣٠٧٢

شبانکاره

۶٩٨٣

آب پخش

١۵۴٢١

وحدتیه

١١٠٢۶

دالکی

٧٨۶۶

کلمه

١٩٣٧

تنگ ارم

٣٠٧٧

دشتی

کاکی

٩٨٩٧

خورموج

٣٢٢۵۵

دیر

دیر

١٨۵٢۵

بردخون

۴٣٠۶

آبدان

۶٠۶٢

کنگان

کنگان

٢۴٠١٧

جم

١١٠٧۴

نخل تقی

٧٨٢١

بنک

٨٧٨١

عسلویه

۴٧٧٩

طاهری

٣۵١٣

ریز

١٨٠٨

گناوه

گناوه

۵٩۵٨٣

ریگ

۵٢۶٩

دیلم

دیلم

١٩٩۶٩

امام حسن

٢١٩٢

 

 

 

 

 

 

برچسب ها جمعیت ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 573